چرا کروناویروس کودکان زیر ۱۰ سال را مبتلا نمی‌کند؟

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا درباره چرایی عدم ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال به کروناویروس جدید و همچنین افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس قرار دارند توضیح داد.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا علت این‌ امر را که تاکنون و طبق آمار منتشرشده کودکان زیر ۱۰ سال به شمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس اضافه نشده‌اند ناشناخته خواند و گفت: هنوز کسی از علت این موضوع آگاه نیست، اما نکته قابل تامل این است که ممکن است بچه‌ها بدون علامت به بیماری مبتلا شوند و امکان انتقال آن به سایرین را نیز داشته باشند. البته اطمینان کامل از این موضوع منوط به مطالعات بیشتر درباره این موضوع است.

وی در خصوص کسانی که در خطر بیشتری برای ابتلا به کروناویروس هستند، اظهار کرد: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران دیابتی، سرطانی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، سالمندان، ‌کودکان و زنان باردار در خطر بیشتری برای ابتلا به کروناویروس هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص تاثیر کروناویروس بر ریه‌ها توضیح داد: کروناویروس هم می‌تواند قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر کند و هم ‌می‌تواند به بروز علائمی مثل سرماخوردگی منجر شود. پیشرفت بیماری به سوی ریه‌ها نیز می‌تواند باعث سینه‌پهلو یا ذات‌الریه همراه با تب، لرز، خلط و... باشد که با داروهایی از خانواده آنتی‌بیوتیک درمان شود. از طرفی ممکن است سینه‌پهلو شدت پیدا کند و باعث دیسترس تنفسی شود و بیمار را به آی‌سی‌یو منتقل کند و در حالت شدیدتر به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمار نیاز باشد.

وی درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان در چین و احتمال دامن زدن آن به عوارض کروناویروس گفت: این نوع از آنفلوآنزا مخصوص پرندگان است که خوشبختانه انتقال آن از پرنده به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. البته آنفلوآنزای پرندگان گاهی می‌تواند تا ۳۰ درصد مرگ‌ومیر ایجاد کند.


مردانی همچنین درباره نحوه نگهداری بیماران احتمالی مبتلا به کروناویروس در ایران تصریح کرد: نگهداری بیماران در اتاق ایزوله با فشار منفی یا هپوفیلتر باعث می‌شود ویروس از اتاق بیمار به بیرون منتقل نشود. تعدادی اتاق ایزوله در ایران وجود دارد، اما این تعداد کافی نیست. همچنین می‌توان بیماران را در اتاق‌هایی که بیماران ریوی هم حضور دارند بستری کرد.